O replice we współczesnym muzeum

Ewa Manikowska

Abstrakt



Artykuł zestawia ze sobą głośne współczesne rekonstrukcje zniszczonych podczas konfliktów zbrojnych zabytków: replikę Łuku Triumfalnego ze świątyni Baala w Palmyrze z 2016 roku autorstwa Institute for Digital Archaeology z repliką drewnianej synagogi w Gwoźdźcu wykonaną przez Handshouse Studio na zainaugurowaną w 2014 roku wystawę stałą Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Tym samym artykuł analizuje znaczenie replik zabytków we współczesnym muzealnictwie i ochronie światowego dziedzictwa kulturowego. Zadaje również pytanie o to, czy najnowsze techniki 3D są w stanie odtworzyć nie tylko dokładny wygląd zabytku, ale również jego kontekst kulturowy, historyczny, ludzki, zawrzeć dramat stojący za jego zniszczeniem. Słowa klucze: replika, dziedzictwo kulturowe, muzea, digitalizacja, wojna domowa w Syrii, synagogi drewniane

Pełny tekst:

 Tylko dla subskrybentów

Refbacks

  • There are currently no refbacks.