Od panoptykonu do homotopii. Kobiece ciała i związki w przestrzeni więzienia na przykładzie serialu Bad Girls

Agata Stasińska

Abstrakt



Od ponad 30 lat koncepcja władzy dyscyplinarnej Michela Foucault elektryzuje humanistów na całym świecie. Przez wszystkie te lata była ona interpretowana i analizowana na wiele sposobów, jak również krytykowana przez myślicielki związane z feminizmem i teorią queer. Jednym z podstawowych zarzutów myślicielek feministycznych pod adresem Foucaulta jest problem jego ślepoty rodzajowej (McNay 1992) czy fallogocentryzmu (Schor 1987). Mimo to koncepcja francuskiego filozofa jest wciąż niezwykle ważna dla rozwoju gender i queer studies. Jak zatem może być ona wykorzystana do analizy władzy nad ciałem kobiecym? Co się dzieje, gdy kobiety znajdują się w prawdziwym więzieniu? Czy przestrzeń kobiecego więzienia zmienia dynamikę działania panoptykonu? I jak panoptykon kształtuje konstruowaną tam seksualną hierarchę? W moim tekście poszukuję odpowiedzi na te pytania analizując funkcjonowanie władzy dyscyplinarnej w przestrzeni kobiecego więzienia. Posiłkuję się materiałem badawczym w postaci serialu telewizyjnego Bad Girls emitowanego od 1999 przez brytyjską telewizję, opisującego życie kobiet w jednym z brytyjskich więzień - Larkhall. Swoją uwagę skupiam przede wszystkim na związkach między kobietami (przyjacielskimi, seksualnymi, a także opartymi na relacji władzy, np. między więźniarką a strażniczką), które zawierane są w przestrzeni serialowego więzienia. W podsumowaniu raz jeszcze zwracam się ku figurze panoptykonu jako metafory relacji władzy w przestrzeni kobiecego więzienia i proponuję kontrpropozycję dla niej.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.