Ciało niemieckie, ciało żydowskie. Wizje nagości w filmie propagandowym III Rzeszy

Jan Borowicz

Abstrakt



Jak pisze Klaus Theweleit, aby zrozumieć istotę nazizmu, nie należy szukać wciąż na nowo kolejnych jego przyczyn socjologicznych czy ekonomicznych, ale przyjrzeć się fizycznej, cielesnej kondycji obywatela Trzeciej Rzeszy. Mój esej stanowi próbę wydobycia wizji cielesności organizujących myślenie o podstawowych figurach, które pojawiają się w materiale propagandowym Trzeciej Rzeszy - o figurach Niemca i Żyda. Oficjalne produkcje filmowe, którymi chcę się zająć, pozwalają uchwycić proces wytwarzania pewnych wyobrażeń społecznych, proces organizacji doświadczenia zwykłego obywatela. Zestawiając dwa filmy Leni Riefenstahl (Triumf woli i Olimpia) z niemieckimi materiałami filmowymi dotyczącymi Żydów z polskich gett (Sceny z getta warszawskiego i Życie ludzkie w niebezpieczeństwie), staram się przedstawić niewielką, aczkolwiek niezbędną dla zrozumienia nazizmu i Zagłady, część nazistowskiej polityki uprawianej na ciele.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.