Teoria fenomenologiczna i krytyka kultury. Czytanie La Barbarie Michela Henry’ego (przeł. P. Sosnowska)

James G. Hart

Abstrakt



Zdaniem Michela Henry’ego, choć życie transcendentalne jako ostateczny sens bycia jest niezniszczalne, to barbarzyństwo stanowi systematyczne zanegowanie tego życia i systematyczny wysiłek unicestwienia normatywnego związku między ludzkim życiem a życiem transcendentalnym. Oczywistym sposobem wniknięcia w teorię barbarzyństwa Henry’ego jest spojrzenie na nią jako na próbę pogłębienia motywów Husserlowskiego Kryzysu. Niezależnie od intelektualnej brawury Henry'ego, polegającej na wyrugowaniu intencjonalności z procesu doskonalenia transcendentalnej podmiotowości życia, jego radykalizacja Husserlowskiej krytyki i obstawanie przy wiedzy wywodzącej się z życia, której nauka nie jest w stanie uchwycić, są istotne i chronią jego podstawową myśl przed zaciekle krytykowaną przez niego kulturą epoki pogalileuszowskiej. Jedna z implikacji jego propozycji brzmi, że autentyczna kultura wymaga ekonomii zdecentralizowanej i mniej technicznej.

Pełny tekst:

 Tylko dla subskrybentów

Refbacks

  • There are currently no refbacks.