Dziecięca teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych

Magdalena Reuter

Abstrakt



Wyniki standardowych testów fałszywych przekonań pokazują, że zdolność do przypisywania stanów umysłowych pojawia się u dzieci około 4 roku życia. W artykule przedstawione zostały teorie wyjaśniające zdolności do przypisywania stanów umysłowych w ramach teorii umysłu odwołujące się do funkcji wykonawczych. Argumentuję, że wykonanie standardowych testów fałszywych przekonań wymaga zaangażowania funkcji wykonawczych, głównie związanych z kontrolą hamowania. Bronię stanowiska, zgodnie z którym komponent wykonawczy zawarty w testach fałszywych przekonań uniemożliwia dzieciom poniżej 4 roku życia przejście tych zadań pomyślnie. Prezentuję niestandardowe testy fałszywych przekonań, których wyniki sugerują, iż zdolność reprezentowania fałszywych przekonań dostępna jest dzieciom w młodszym wieku.

Pełny tekst:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.