Poezja
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Andrzej Książek
Andrzej Książek, ur. w 1953 roku; studiował filozofię na Akademii Teologii Katolickiej (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) i na Uniwersytecie Warszawskim. W 1987 roku obronił doktorat pt. Poglądy Władysława Tatarkiewicza na dzieło sztuki, a w grudniu 2004 roku habilitację na podstawie II wyd. książki Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Warszawa 2001; w latach 1986-1988 redaktor “Edukacji Filozoficznej”. Jest pracownikiem naukowym Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Artykuły naukowe publikował m.in. w „Studiach Filozoficznych”, „Edukacji Filozoficznej”, „Kwartalniku Filozoficznym”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Kulturze i Społeczeństwie”, „Kulturze Współczesnej”, „Miesięczniku Literackim”, „Twórczości” i „Piśmie Literacko-Artystycznym”. Dotychczas wydał: Piękno a sztuka, Warszawa 1994;Filozofia wartości, Warszawa 1995; Zagadnienia etyki, Warszawa 1995; Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Warszawa 2000 (wyd. II uzupełnione i poprawione, 2001; wznowienie wyd. II, 2002; wyd. III, 2003). W druku książka Sztuka i filozofia, która ukaże się w I dekadzie 2005 roku. Debiut literacki w miesięczniku „Poezja” (1976, nr 9). Wiersze publikował m.in. w „Twórczości”, „Poezji”, „Kulturze”, „Tygodniku Kulturalnym”, „Literaturze”, „Nowym Wyrazie”, „Regionach”, „Radarze”, „Więzi”, „Piśmie Literacko-Artystycznym”, „Okolicach”, „Tu i Teraz”, „Tak i Nie”. Wydał następujące tomy poezji: Wielkość naturalna, Warszawa 1981; Podziemne przejścia, Warszawa 1985; Opowieść pogańska, Warszawa 1986; Wizja lokalna, Warszawa 1986; Pora winnej latorośli, Warszawa 1994; Powroty, Warszawa 1994; Mijanie w przejściu, Warszawa 1998; Między dawnymi a nowymi laty. Wybór wierszy, Warszawa 2000; Poezje i inne utwory zebrane, Warszawa 2004. Przygotował do druku tom poezji Okoliczności łagodzące. Ponadto swoje wiersze zamieścił w antologii Życie w drodze, Warszawa 1986. Uprawiał sztukę konceptualną, poezję konkretną, performance. Swoje utwory konceptualne i konkretne zamieścił w katalogu Galerii Brama, Warszawa 1985, oraz w katalogu Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki Arsenał 88, Warszawa 1988. Współpracował z galeriami warszawskimi Repassage i Bramą realizując swoje pomysły artystyczne, m.in. performance Organiczne ograniczenia, Repassage 1979; performance Wieczerza, mam nadzieję, nie ostatnia, Galeria Brama 1984. W latach 1984-1986 pisał manifesty sztuki, w których zawarł w „skondensowanej” formie swoje poglądy na sztukę, poezję, literaturę i filozofię, m.in. Manifest Sztuki Totalnej, Manifest nie-poetycki, Teoretyczny tekst artystyczno-filozoficzny (zob. Poezje i inne utwory zebrane, Warszawa 2004).