Utopie i dystopie czasów płynnej nowoczesności (przeł. M. Miłkowski)

Zygmunt Bauman

Abstrakt



Wśród licznych, imponujących prac Bronisława Baczki, jego wybitne dzieło Lumières de l'utopie, zasługuje na określenie go mianem „prolegomenów do wszystkich późniejszych nauk o myśli utopijnej oraz utopii myślenia" („utopie" zostały zdefiniowane przez Baczkę jako wizje alternatywnego świata, lepszego niż pozostała rzeczywistość, albowiem uwolniona od nieszczęść). Esej ten podejmuje próbę zastosowania pojęć i podejść do zagadnień opracowanych przez Baczkę, w celu prześledzenia zawiłego losu utopii w trzy dekady od czasu publikacji wspomnianych badań. Gdy „myśliwy" przejął rolę „ogrodnika" jako podstawowy wzór strategii życia w sprywatyzowanym, zindywidualizowanym płynno-współczesnym społeczeństwie konsumenckim, utopijne myślenie podążyło za jego śladem. Po „wzorcowych utopiach" przyszedł czas na ich „ikonoklastyczną" odmianę, tak jak jej poprzedniczki, krytyczną wobec rzeczywistości, jednakże w odróżnieniu od nich, nieskłonną do pokładania nadziei i zamierzeń w „idealnym społeczeństwie", czyniąc tym samym wszystkie późniejsze reformy niepożądanymi i niepotrzebnymi. Ciągła i bezgraniczna przemiana stała się utopią niestałego w swoich przekonaniach współczesnego społeczeństwa myśliwych. Zamiast mieścić się w niezdefiniowanej przyszłości i odległym miejscu, jest to indywidualistyczna i żywa utopia, wcielona w praktykę ciągłego odkrywania siebie, renegocjacji poprzez społeczne sieci i tożsamości, oraz plany „ponownych narodzin" i „nowych początków".

Refbacks

  • There are currently no refbacks.