nr 1 (22) (2009)

Lem i technika

 

Dla podkreślenia specyfiki określonej hipotezy Lem często skłania czytelnika do odczytywania tekstów na dwóch poziomach równocześnie. Te spośród jego dzieł, które najsilniej skupiają się na problemach wiedzy i rozumienia, zarazem subtelnie je odzwierciedlają w problemach bohaterów, co staje się interpretacyjnym wyzwaniem dla czytelnika. Innymi słowy, pisarz stawia przed odbiorcą problemy interpretacyjne analogiczne do problemów wiedzy czy rozumienia modelowanych w jego dziełach

Peter Swirski

Jeżeli makabra jest czymś innym niż groteska, to na czym polegają różnice? Pierwszą i chyba najważniejszą z nich można wskazać od razu. Groteska ma w sobie zazwyczaj komponent niepowagi. W grotesce jest coś śmiesznego, coś komicznego - w taki sposób egzorcyzmuje się za jej pomocą cierpienie, śmierć i rozkład. Tymczasem w makabrze nie ma ani śladu żartu, szyderstwa czy śmieszności. Makabra jest poważna i tylko poważna. To dlatego Wielenieckiemu Komizm Bystronia "nie zgadza się" z całą resztą sytuacji

Paweł Majewski


Jak sądzę, ideałem poznawczego dyskursu nie jest u Lema bynajmniej język "twardej" nauki. A raczej: ten język, choć lepiej od innych zabezpieczony przed popadaniem w dowolność i sprzeczności, sam dla siebie niewiele potrafi, gdy staje przed nim zadanie opisania i przyswojenia ludzkiej kulturze jakiegoś naprawdę nowego dla niej przedmiotu. Każdą tego rodzaju Obcość kultura atakuje od razu całą wiązką różnych języków - od fizykochemicznych analiz i filozoficznego eseju czy dialogu aż po artykuł w prasie brukowej bądź kazanie wędrownego kaznodziei. Te języki nie są równoważne i nie zapewniają podobnego "zysku poznawczego" w sensie informacyjnym, ale ich wielość jest jakoś potrzebna kulturze. Bo przyswojenie Obcości wymaga działania na wielu polach: ma swój aspekt statecznie deskryptywny, ma też - mitologiczny czy religijny.

Jerzy Jarzębski

Spis treści

Paweł Majewski
9-10

KLASYKA

Stanisław Lem
11-13
Stanisław Lem
15-17
Stanisław Lem
19-24

ROZPRAWY

John Perry Barlow
25-27
Robert Pepperell
29-40
Slavoj Žižek
41-51
Jerzy Jarzębski
53-60
Peter Swirski
61-88
Maciej Dajnowski
89-103
Michał Choptiany
105-125
Paweł Majewski
127-153
Maciej Płaza
155-176
Andrzej Wasilewski
177-198
Paweł Okołowski
199-211
Wiktor Jaźniewicz
213-234
Aleksandr Gricanow
235-238

TWÓRCZOŚĆ

Magda Milanowicz
239-292

FORUM PHILOSOPHICUM

Bartłomiej Knosala
293-306
Paweł Majewski
307-322
 
323-326