Dla podkreślenia specyfiki określonej hipotezy Lem często skłania czytelnika do odczytywania tekstów na dwóch poziomach równocześnie. Te spośród jego dzieł, które najsilniej skupiają się na problemach wiedzy i rozumienia, zarazem subtelnie je odzwierciedlają w problemach bohaterów, co staje się interpretacyjnym wyzwaniem dla czytelnika. Innymi słowy, pisarz stawia przed odbiorcą problemy interpretacyjne analogiczne do problemów wiedzy czy rozumienia modelowanych w jego dziełach
Peter Swirski
Jeżeli makabra jest czymś innym niż groteska, to na czym polegają różnice? Pierwszą i chyba najważniejszą z nich można wskazać od razu. Groteska ma w sobie zazwyczaj komponent niepowagi. W grotesce jest coś śmiesznego, coś komicznego - w taki sposób egzorcyzmuje się za jej pomocą cierpienie, śmierć i rozkład. Tymczasem w makabrze nie ma ani śladu żartu, szyderstwa czy śmieszności. Makabra jest poważna i tylko poważna. To dlatego Wielenieckiemu Komizm Bystronia "nie zgadza się" z całą resztą sytuacji
Paweł Majewski
Jak sądzę, ideałem poznawczego dyskursu nie jest u Lema bynajmniej język "twardej" nauki. A raczej: ten język, choć lepiej od innych zabezpieczony przed popadaniem w dowolność i sprzeczności, sam dla siebie niewiele potrafi, gdy staje przed nim zadanie opisania i przyswojenia ludzkiej kulturze jakiegoś naprawdę nowego dla niej przedmiotu. Każdą tego rodzaju Obcość kultura atakuje od razu całą wiązką różnych języków - od fizykochemicznych analiz i filozoficznego eseju czy dialogu aż po artykuł w prasie brukowej bądź kazanie wędrownego kaznodziei. Te języki nie są równoważne i nie zapewniają podobnego "zysku poznawczego" w sensie informacyjnym, ale ich wielość jest jakoś potrzebna kulturze. Bo przyswojenie Obcości wymaga działania na wielu polach: ma swój aspekt statecznie deskryptywny, ma też - mitologiczny czy religijny.
Jerzy Jarzębski
Spis treści
Paweł Majewski
|
9-10
|
KLASYKA
Stanisław Lem
|
11-13
|
Stanisław Lem
|
15-17
|
Stanisław Lem
|
19-24
|
ROZPRAWY
John Perry Barlow
|
25-27
|
Robert Pepperell
|
29-40
|
Slavoj Žižek
|
41-51
|
Jerzy Jarzębski
|
53-60
|
Peter Swirski
|
61-88
|
Maciej Dajnowski
|
89-103
|
Michał Choptiany
|
105-125
|
Paweł Majewski
|
127-153
|
Maciej Płaza
|
155-176
|
Andrzej Wasilewski
|
177-198
|
Paweł Okołowski
|
199-211
|
Wiktor Jaźniewicz
|
213-234
|
Aleksandr Gricanow
|
235-238
|
TWÓRCZOŚĆ
Magda Milanowicz
|
239-292
|
FORUM PHILOSOPHICUM
Bartłomiej Knosala
|
293-306
|
Paweł Majewski
|
307-322
|
|
323-326
|