nr 3 (9) (2004)

Horkheimer

 

Max Horkheimer to współtwórca i czołowy reprezentant Szkoły Frankfurckiej, najbardziej znaczącej formacji intelektualnej w filozofii społecznej XX wieku. Filozofię Horkheimera, zwaną teorią krytyczną, cechują rozległe powiązania z różnymi elementami europejskiej tradycji filozoficznej i kulturowej. Formułując program teorii krytycznej, frankfurcki filozof konfrontował swe stanowisko z ideami innych wybitnych historiozofów, zwłaszcza: Machiavellego, Hobbesa, Vico, Rousseau, Condorceta, Kanta, Hegla oraz Marksa. Nie zmienia to faktu, że Horkheimerowska teoria krytyczna jest w pełni oryginalną koncepcją filozoficzną, gdyż wyrasta przede wszystkim ze społeczno-historycznych doświadczeń naszej współczesności.

Halina Walentowicz

Na filozoficznych wydziałach uniwersytetów widać upadek. Szczupłość energii i środków, które pozostały jeszcze w Europie na badania humanistyczne, potwierdza niewielki stopień ich aktualności. W osiemnastym wieku, gdy Europa miała przyszłość, filozofia i tkwiąca w niej krytyka były aktualne, a jeszcze w dziewiętnastym utopia, która wyrażała się w negacji, nie była czystą iluzją. W połowie dwudziestego stulecia wydaje się, że duch świata przeszedł do innych ludów, a europejska myśl nie rozwija się już w Europie. Rezygnacja jest jednak niemożliwa, póki pozostały resztki wolności.

Max Horkheimer

Zdawałoby się, że socjalistyczna działalność Marksa, mająca na celu obronę wyzyskiwanych oraz zbudowanie nowego ustroju społecznego, opartego na zasadach sprawiedliwości, równości i wolności, powinna być uznana za pracę na rzecz Królestwa Bożego. Jednakże intencja uczynienia z ruchu socjalistycznego oręża, który ma służyć zniszczeniu w duszy człowieka sfery sacrum, by na jej miejsce postawić samego siebie, każe zweryfikować tę pochopną opinię.

Sergiusz Bułgakow

kobiety to mają łatwo: dają wieczorem dziurki i tyle. pięć minut, to nie fatyga. cały czas w domu. głowa o nic nie boli. i ciesz się, jak nie dadzą innemu, kiedy cię nie ma. tam u was chyba tak nie jest, co? - samir zrobił krótką przerwę. - czasem wolałbym urodzić się kobietą - powiedział - hajtnęliby mnie z kimś, a potem tylko dawałbym się utrzymać.

stanisław strasburger

W gościnności bezwarunkowej gospodarz powinien w zasadzie przyjmować gościa, zanim dowie się czegokolwiek o nim. Czyste przyjmowanie polega nie tylko na tym, by nie wiedzieć lub działać, jakby się nie wiedziało, ale na unikaniu wszelkich pytań na temat tożsamości innego, jego pragnienia, jego reguł, języka, zdolności do pracy, integracji czy adaptacji. Odkąd stawiam pytania i stawiam warunki, idealna sytuacja niewiedzy zostaje zerwana.

Jacques Derrida

Spis treści

Halina Walentowicz
7-9

KLASYKA

Max Horkheimer
11-28
Max Horkheimer
29-39
Max Horkheimer
41-50

ROZPRAWY

Halina Walentowicz
51-68
Rafał Wonicki
69-81
Tomasz Wiśniewski
83-102

TWÓRCZOŚĆ

stanisław strasburger
103-173

FORUM PHILOSOPHICUM

Ewa Kaniowska
175-187
Dieter Henrich
189-204
Sergiusz Bułgakow
205-233
Piotr Szumlewicz
235-255
Jacques Derrida
257-261
 
263-266