Tom niniejszy, zróżnicowany pod względem formalnym i tematycznym, ma ambicję bycia swego rodzaju przewodnikiem po twórczości autoraPornografii. Rości sobie zarazem pretensję, żeby o Gombrowiczu mówić w sposób nowatorski i ukazać go od wielu stron. Zdaje też sprawę z podstawowego napięcia, jakie uwidacznia się w dorobku pisarza, napięcia pomiędzy sztucznością a autentyzmem.
Stanisław Gromadzki, Robert Papieski
Jest paru Gombrowiczów. Dlatego właściwie nie wiadomo, kto mówi “ja”. To poróżnienie wewnętrzne jest jakby przedimienne, to znaczy to wewnętrzne rozjątrzenie, to niescalenie, które pozwala każdemu z osobna skonstruować sobie takiego Gombrowicza, jakiego by chciał, pochodzi jeszcze sprzed ustanowienia Gombrowicza. Tylko dziwnym trafem się tak dzieje, że mało kto korzysta z tej zachęty konstruowania sobie Gombrowicza takiego, jakiego by sobie życzył, o którym by chciał napisać. I temu chciałbym się przeciwstawić, bo nie ma jednego Witolda Gombrowicza – tak samo jak my nie jesteśmy jednymi.
Michał Paweł Markowski
Rozdział między człowiekiem i zwierzęciem jest wynikiem procesu zachodzącego wewnątrz człowieka i fundującego jego tożsamość. Rozdział ten oprócz tożsamości człowieka ustanawia jednak również niemożliwość wejrzenia w istotę tego, co zwierzęce, w oderwaniu od jego miejsca wewnątrz tego procesu.
Paweł Mościcki
Postać mędrca pozostaje niejako na granicy istnienia i nieistnienia. Mędrzec istnieje w sferze logosu – wywodu, przykładu, wzoru, utkany w całości z paradoksów. Ale nie mogło być inaczej, skoro stoicy odważyli się zastosować w sferze ludzkiej kategorie przysługujące bóstwu. Mimo wątpliwości dotyczących rzeczywistego istnienia, wizerunek mędrca posiada wartość anagogiczną – mędrcowi, podobnie jak bogu, oddaje się cześć, traktując jego wyobrażenie jako wzór postępowania i przedmiot kontemplacji. Doskonałość przeradza się jednak w nierzeczywistość, przez co w recepcji stoicyzmu paradoksy mędrca stają się bliższe nie literaturze filozoficznej, ale paradoksograficznej, a postać mędrca ze sfery logosu wchodzi do sfery filozoficznego mitu.
Krzysztof Łapiński
Spis treści
Stanisław Gromadzki, Robert Papieski
|
7-10
|
Stanisław Gromadzki, Paweł Mościcki, Robert Papieski, Radosław Romaniuk
|
11-26
|
KLASYKA
Witold Gombrowicz, Jean Dubuffet
|
27-48
|
ESEJE
Jean N. Vuarnet
|
49-52
|
Raymond Bellour
|
53-61
|
Paweł Mościcki
|
63-85
|
Paweł Rodak
|
87-118
|
Magdalena Strzecka
|
119-130
|
Maja Kittel
|
131-153
|
Waldemar Popek
|
155-170
|
Przemysław Dul
|
171-201
|
Katarzyna Misztal
|
203-210
|
Tomasz Kowalczuk
|
211-227
|
TWÓRCZOŚĆ
Jerzy G. Bobryk
|
229-242
|
Adrian Gleń
|
243-247
|
Marcin Jurzysta
|
249-253
|
Andrzej Książek
|
255-259
|
Tomasz Ledwoń
|
261-262
|
Anna Wójcik
|
263
|
FORUM PHILOSOPHICUM
Krzysztof Łapiński
|
265-281
|
Grzegorz Szelwach
|
283-293
|
|
295
|
|
297-302
|