
Stanisław Gromadzki
Można powiedzieć - odwołując się do wyrażenia Waltera Jaeschke - że Luter trzymał do chrztu egzystencjalizm, gdy ze współbraćmi augustianami wyrzucał Arystotelesa z zakonu i z uniwersytetu. Za sprawą Jacobiego dochodzi do skutku, mający swe podłoże w mistyce niemieckiej i w nauce Lutra, przełom w filozofii, dzięki któremu powstaje egzystencjalizm. W myśl tej nowej koncepcji Jacobiego byt ludzki nie daje się sprowadzić do niczego poza sobą, do bycia wyrazem czegoś wobec niego nadrzędnego, obejmującego go. Egzystencji ludzkiej nic nie poprzedza, nie ma niczego, co by ją określało, wyznaczało, czym jest lub czym ma być. Ona sama jest pierwotna bezwzględnie. Żadna zatem nauka o niej jako niedefiniowalnej jest niemożliwa. Egzystencja ludzka sama siebie konstytuuje, jest sobą dzięki samej sobie i dlatego jest wolnością bezwarunkową. Byt ludzki niezależnie od konieczności natury (nauka ma za przedmiot właśnie świat natury) tworzy swoją wolność i przez to samego siebie w niepojmowalnym salto mortale.
Józef Piórczyński
Spis treści
Stanisław Gromadzki
|
9-11
|
KLASYKA
Friedrich Heinrich Jacobi
|
13-21
|
Radosław Kuliniak, Tomasz Małyszek
|
23-26
|
Moses Mendelssohn
|
27-52
|
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
|
53-79
|
ROZPRAWY
Józef Piórczyński
|
81-133
|
Piotr Dehnel
|
135-152
|
Marek Jankowski
|
153-164
|
Karol Sauerland
|
165-178
|
Natalia Juchniewicz
|
179-195
|
Mateusz Osęka
|
197-216
|
Robert Marszałek
|
217-230
|
Monika Korzeniowska
|
231-244
|
Barbara L. Surowska
|
245-258
|
Ewa Borowska
|
259-278
|
Ryszard Paradowski
|
279-294
|
Michał Kruszelnicki, Wojciech Kruszelnicki
|
295-315
|
TWÓRCZOŚĆ
Stanisław Gromadzki
|
317-321
|
FORUM PHILOSOPHICUM
Francis Bacon
|
323-325
|
Krzysztof Żółtański
|
327-350
|
Karolina Wigura
|
351-358
|
Michał Kruszelnicki
|
359-381
|
Paweł Pieniążek
|
383-395
|
RECENZJE I POLEMIKI
Seweryn Blandzi
|
397-406
|
Robert Marszałek
|
407-417
|
Katarzyna Filutowska
|
419-432
|
Robert Marszałek
|
433-437
|
|
439-443
|