Godność to jedno z tych pojęć, które wywołują w nas najżywsze uczucia i reakcje. Kiedy ktoś narusza naszą godność, zostajemy ugodzeni w najgłębszą istotę naszego bytu. Taka osoba dopuszcza się poważnego uchybienia moralnego, karygodnego wykroczenia, czasem nawet przestępstwa. Mamy poczucie, że naruszenie godności, choć związane najczęściej z pogwałceniem wolności, integralności cielesnej czy psychicznej, jest czymś od owych czynów odróżnialnym, osobnym rodzajem przemocy, takim, który dotyka najbardziej. Dlatego chcemy, by nasza godność była respektowana. Ale oburzenie budzi też uwłaczanie godności innych osób. Zabiegamy o to, by poszanowana została godność naszych bliskich, przyjaciół, rodaków, przedstawicieli innych narodów czy kultur, słowem: wszystkich innych ludzi. Trudno nam odczuwać satysfakcję płynącą z poszanowania naszej godności, gdy poniewierana jest godność innych osób. Godność, obok wolności i sprawiedliwości, należy do rzędu tych spraw, na których zależy nam najbardziej.
Jakub Kloc-Konkołowicz
Dorota Pilas
Czy można współcześnie odnaleźć realizację zasady godności w klasycznym prawie administracyjnym? Czy zakres uregulowań realizujących tę zasadę zmniejsza się czy zwiększa w obecnych złożonych czasach? Najłatwiej było zawsze odnaleźć uregulowania służące godności człowieka w kilku klasycznych działach prawa materialnego: w prawie egzekucyjnym, prawie pomocy społecznej oraz w dziale związanym z ochroną zdrowia w stanie terminalnym. Bezpośrednią realizacją zasady godności jest na pewno zasada poszanowania minimum egzystencji, nakaz udzielenia schronienia, pochówku i posiłku człowiekowi przez władze publiczne. Jednakże często prawo do pomocy społecznej było zasadniczo związane z domicylem, a co do konstrukcji - z obywatelstwem, choć reguluje również pomoc cudzoziemcom. Trzeba więc szukać w nim takich regulacji, które dotyczą każdego człowieka, a działania administracji są kierowane do danej osoby ze względu na należny „osobie ludzkiej” respekt, a nie tylko obywatelstwo lub bycie częścią wspólnoty samorządowej, czy np. mieszkańcom Unii Europejskiej.
Irena Lipowicz
Spis treści
Jakub Kloc-Konkołowicz, Dorota Pilas
|
9-18
|
ROZPRAWY
Christoph Horn
|
19-33
|
Jan C. Joerden
|
35-48
|
Klaus Günther
|
49-64
|
Reinhard Brandt
|
65-100
|
Irena Lipowicz
|
101-115
|
Paweł Łuków
|
117-134
|
Mirosław Żarowski
|
135-178
|
Andrzej Maciej Kaniowski
|
179-198
|
FORUM PHILOSOPHICUM
Diogenes Laertios
|
199-216
|
Paweł Majewski
|
217-232
|
Michał Damski
|
233-241
|
Józef Piórczyński
|
243-302
|
Eliza Kącka
|
303-324
|
Ewa Borowska
|
325-345
|
Katarzyna Filutowska
|
347-360
|
RECENZJE I POLEMIKI
Mieszko Tałasiewicz
|
361-364
|
Marek Pokropski
|
365-367
|
Monika Tokarzewska
|
369-378
|
|
379-385
|