Czy Rzym, w zestawieniu z Grecją, w ogóle posiada własną tożsamość? A jeśli tak, to czy ogranicza się ona do recepcji, przekładu czy emulacji? Jak pisał Walter Benjamin, każdy renesans jest wyrazem kłopotu z tradycją grecką. Od tych kłopotów nie mógł wyzwolić się również i Rzym.
Krzysztof Łapiński
Nic nie określa przygody Rzymian z kulturą grecką trafniej od znanych szeroko słów z listu Horacego o podbitej Grecji, która podbiła srogich zdobywców i do wieśniaczego Lacjum wniosła swoje kunszty. A jednak z perspektywy znacznie odleglejszej niż ta, z której na rzecz patrzył Horacy, wolno może dowartościować tę zbyt bierną, bo tylko receptywną rolę, jaką przyznaje Rzymianom jego epigramatyczna formuła. [...] Receptywność nie wyklucza ani inwencji, ani oryginalności. Przeciwnie, często łączy w sobie harmonijnie otwartość na to, co recypowane, która może się wydawać biernością, z intensywnym adaptacyjnym i asymilacyjnym przekształcaniem recypowanego.
Juliusz Domański
Jeśli jednak bogowie są dobrzy i wszystko jest ich dziełem, to skąd we wszechświecie [wzięło się] zło? Ale może najpierw trzeba powiedzieć, że skoro bogowie są dobrzy i wszystko jest ich dziełem, to zło nie ma własnej natury, a jest tylko nieobecnością dobra, tak samo jak nie istnieje sama w sobie ciemność, która powstaje tylko z powodu braku światła?
Salustios
Arkadia, kraina symboli, odległa była od kłótni i zjadliwości czasów współczesnych. Tutaj pogański świat mógł trwać, nie stając się natychmiast zgorszeniem. Arkadia położona była na tyle daleko, że nie wchodziła w konflikt ani ze Stolicą Apostolską, ani Świętym Cesarstwem Rzymskim, była równie odległa jak za Imperium Romanum Augusta. Groźne dla Arkadii stały się dopiero czasy, kiedy ludy europejskie zaczęły odczuwać niedosyt w kontakcie z odziedziczoną, tradycyjną spuścizną i zwróciły myśli w stronę własnego ducha. Był to jednak zarazem czas, kiedy znów przypomniano sobie prawdziwą Grecję i przywrócono jej należne miejsce.
Bruno Snell
Spis treści
Krzysztof Łapiński
|
9-11
|
ROZMOWA
Krzysztof Łapiński, Juliusz Domański
|
13-34
|
KLASYKA
Maciej Staniszewski
|
35-39
|
Salustios
|
41-57
|
ROZPRAWY
Bruno Snell
|
59-82
|
Neal W. Gilbert
|
83-105
|
Wojciech Wciórka
|
107-116
|
Krzysztof Łapiński
|
117-125
|
Julia Łapińska
|
127-139
|
Anna Nowosielska
|
141-153
|
Tomasz Tiuryn
|
155-174
|
TWÓRCZOŚĆ
Stanisław Gromadzki
|
175
|
Quintus Horatius Flaccus
|
177
|
Quintus Horatius Flaccus
|
179-181
|
FORUM PHILOSOPHICUM
Magda Zena Sadurska
|
183-188
|
Robert Pawlik
|
189-199
|
Wojciech Wrotkowski
|
201-233
|
Małgorzata Matuszak
|
235-249
|
Paulina Piotrowska
|
251-265
|
Marsilio Ficino
|
267-291
|
Emmanuel Lévinas
|
293-304
|
Jacek Migasiński
|
305-315
|
|
317-321
|