Ci, którzy nie cierpią ogrodnictwa, potrzebują teorii. Nie uprawiać ogrodu bez teorii jest płytkim i niegodnym sposobem życia.
Teoria musi być przekonująca i naukowa. Jednakże dla różnych ludzi różne teorie są przekonujące i naukowe. Potrzebujemy tedy wielu teorii. Alternatywną możliwością w stosunku do nie-uprawiania ogrodu bez teorii jest uprawianie ogrodu. Znacznie łatwiej jednakowoż jest posiąść teorię, aniżeli faktycznie uprawiać ogród. Leszek Kołakowski
W latach sześćdziesiątych jakiś partyjny dostojnik poszukujący modus vivendi z ludźmi kultury powiedział, że Kołakowski nie zmieści się w żadnej kompromisowej formule, bo jest politycznym chuliganem. Miał to być brzydki epitet, ale zabrzmiał jak najwyższa pochwała. Sam Kołakowski wolał alegorię błazna, który wchodzi na salony władzy, żeby popsuć dworskiemu kapłanowi celebrę i ugodzić króla celnym szyderstwem. W tym przypadku jednak ów partyjny dostojnik był - niejako z urzędu - bardziej kompetentny; w końcu to on reprezentował władcę i wiedział lepiej, czy odwaga myśli jest z perspektywy tronu błazenadą, czy chuligaństwem. Karol Modzelewski
Mistrza trzeba mieć nie dlatego, aby mu być posłusznym przez całe życie, aby powagę jego na każdym kroku podtrzymywać wbrew wdzierającym się faktom nowej rzeczywistości, lecz by móc go prześcignąć. Trzeba się przeciwko mistrzom buntować, trzeba zdobywszy to, co nam przekazali, iść dalej. Wierzyć w prawdę mistrza do końca, bezkrytycznie, to prawdę tę unicestwić, uczynić ją martwą. Pascal mówił, że człowiek jest stworzony do poszukiwania prawdy, a nie do posiadania jej. Barbara Skarga
Warszawska szkoła historii idei powstała w odpowiedzi na stalinowski dogmatyzm w filozofii i rozpadła się w rezultacie deideologizacji rządzącej partii z jednej strony, z drugiej zaś, w rezultacie rosnącej potrzeby ideologii alternatywnych. Jej wkład w historię idei pomyślnie przetrwał próbę czasu, lecz skrajności jej poglądów metodologicznych były nazbyt ściśle związane ze specyficzną sytuacją ideologiczną, by można było obstawać przy nich w zmienionych warunkach. Mam tu na myśli przede wszystkim uporczywą odmowę wydawania jednoznacznych sądów wartościujących, biorącą się z naszej zdecydowanej woli unikania wszelkich ahistorycznych dogmatów. Duch szkoły warszawskiej jest wciąż żywy w niektórych polskich pracach z historii idei, choć z reguły w połączeniu z metodą polemiczną, to znaczy z czysto filozoficzną lub polityczną krytyką rozpatrywanych idei. Andrzej Walicki
Spis treści
Karol Modzelewski
|
9-11
|
Senat Uniwersytetu Warszawskiego
|
13
|
Marek J. Siemek
|
15-21
|
Jan Węgleński
|
23-24
|
Leszek Kołakowski
|
25-27
|
ŚWIADECTWA
Leszek Kołakowski
|
29-31
|
Andrzej Walicki
|
33-53
|
Helena Eilstein
|
55-85
|
Jan Andrzej Kłoczowski OP
|
87-95
|
Małgorzata Szpakowska
|
97-104
|
Krzysztof Michalski
|
105-113
|
Stanisław Borzym
|
115-128
|
Marek Styczyński
|
129-134
|
Janusz Dobieszewski
|
135-154
|
Krzysztof Okopień
|
155-169
|
Jacek Zychowicz
|
171-189
|
Jerzy Niecikowski
|
191-197
|
Andrzej Mencwel
|
199-216
|
INSPIRACJE I DEDYKACJE
Bronisław Baczko
|
217-231
|
Barbara Skarga
|
233-242
|
Jerzy Szacki
|
243-264
|
Krzysztof Pomian
|
265-288
|
Lech Szczucki
|
289-311
|
Adam Sikora
|
313-331
|
Zbigniew Ogonowski
|
333-348
|
Juliusz Domański
|
349-360
|
Hanna Buczyńska-Garewicz
|
361-376
|
Władysław Stróżewski
|
377-394
|
Karol Sauerland
|
395-405
|
Tadeusz Mrówczyński
|
407-417
|
Stanisław Piwko
|
419-433
|
Andrzej Kołakowski
|
435-447
|
Józef Piórczyński
|
449-468
|
Andrzej Werner
|
469-477
|
Barbara Markiewicz
|
479-487
|
Cezary Wodziński
|
489-501
|
Stanisław Gromadzki
|
503-517
|
Jacek Migasiński
|
519-538
|
|
539-594
|
Noty o autorach
|
595-604
|