nr 1-2 (36) (2013)

Modernizmy

 

Przygody nowoczesnego „człowieka faustycznego” z Europy Środkowo-Wschodniej układają się w palimpsestowy fresk, uwzględniający różne plany i warianty, eksponujący najważniejsze figury modernistycznej wyobraźni, takie jak prowincjonalna melancholia, trauma nieobecności czy nieprzynależności. To peryferia i marginesy, których nie odnajdziemy np. w monumentalnych albumach poświęconych sztuce europejskiej secesji, wydawanych w krajach uznawanych i uznających się za kulturowe centrum. Interesują nas wielojęzyczność i wieloperspektywiczność tekstu regionu, zmieniające nieustannie postać przestrzeni środka, przestrzeni „pomiędzy”.

Ewa Paczoska

Mateusz Chmurski

To właśnie Europa Środkowo-Wschodnia – raz „swojska”, raz „obca”, dzieląca się i podzielona, odkrywana oraz scalana przez biedermeier i secesję, wywracana do góry nogami przez ruchy awangardowe, rozdzierana przez konflikty i wiatr społeczno-politycznych utopii, unieważniana przez historię i nagle przez nią przywracana do łask, pytająca o własną tożsamość i nieustannie w nią wątpiąca – jest bez wątpienia ważnąfigurą modernizmu.

Ewa Paczoska

Spis treści

Słowo od redaktorów
Ewa Paczoska, Mateusz Chmurski
PDF
9-12

ŹRÓDŁA

  Ignotus
PDF
13-19
Géza Csáth
PDF
21-30
Ladislav Klíma
PDF
31-48
Marie Jehanne Walewska, hr. Wielopolska
PDF
49-56
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Zenon Przesmycki (Miriam)
PDF
57-77

INSPIRACJE

Moritz Csáky
79-99
Mayhill Fowler
PDF
101-113
Michał Masłowski
PDF
115-136
Xavier Galmiche
PDF
137-165
Jacques Le Rider
PDF
167-190
Petr Málek
PDF
191-227
Clara Royer
PDF
229-241
Rita Tūtlytė
PDF
243-263

PRÓBY

Ewa Paczoska
PDF
265-277
Danuta Sosnowska
PDF
279-288
Lena Magnone
PDF
289-308
Katarzyna Sadkowska
PDF
309-324
Urszula Kowalczuk
PDF
325-344
Małgorzata Vrazić
PDF
345-361
Dariusz Kałan
PDF
363-372
Urszula Górska
PDF
373-383
Joanna Majewska
PDF
385-394
Mateusz Chmurski
PDF
395-419

RECENZJE I POLEMIKI

Marta Zaręba
PDF
421-426
Inesa Szulska
PDF
427-432
Noty o autorach
 
PDF
433-439