Przygody nowoczesnego „człowieka faustycznego” z Europy Środkowo-Wschodniej układają się w palimpsestowy fresk, uwzględniający różne plany i warianty, eksponujący najważniejsze figury modernistycznej wyobraźni, takie jak prowincjonalna melancholia, trauma nieobecności czy nieprzynależności. To peryferia i marginesy, których nie odnajdziemy np. w monumentalnych albumach poświęconych sztuce europejskiej secesji, wydawanych w krajach uznawanych i uznających się za kulturowe centrum. Interesują nas wielojęzyczność i wieloperspektywiczność tekstu regionu, zmieniające nieustannie postać przestrzeni środka, przestrzeni „pomiędzy”.
Ewa Paczoska
Mateusz Chmurski
To właśnie Europa Środkowo-Wschodnia – raz „swojska”, raz „obca”, dzieląca się i podzielona, odkrywana oraz scalana przez biedermeier i secesję, wywracana do góry nogami przez ruchy awangardowe, rozdzierana przez konflikty i wiatr społeczno-politycznych utopii, unieważniana przez historię i nagle przez nią przywracana do łask, pytająca o własną tożsamość i nieustannie w nią wątpiąca – jest bez wątpienia ważnąfigurą modernizmu.
Ewa Paczoska
Spis treści
Słowo od redaktorów
Ewa Paczoska, Mateusz Chmurski
|
9-12
|
ŹRÓDŁA
Ignotus
|
13-19
|
Géza Csáth
|
21-30
|
Ladislav Klíma
|
31-48
|
Marie Jehanne Walewska, hr. Wielopolska
|
49-56
|
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Zenon Przesmycki (Miriam)
|
57-77
|
INSPIRACJE
Moritz Csáky
|
79-99
|
Mayhill Fowler
|
101-113
|
Michał Masłowski
|
115-136
|
Xavier Galmiche
|
137-165
|
Jacques Le Rider
|
167-190
|
Petr Málek
|
191-227
|
Clara Royer
|
229-241
|
Rita Tūtlytė
|
243-263
|
PRÓBY
Ewa Paczoska
|
265-277
|
Danuta Sosnowska
|
279-288
|
Lena Magnone
|
289-308
|
Katarzyna Sadkowska
|
309-324
|
Urszula Kowalczuk
|
325-344
|
Małgorzata Vrazić
|
345-361
|
Dariusz Kałan
|
363-372
|
Urszula Górska
|
373-383
|
Joanna Majewska
|
385-394
|
Mateusz Chmurski
|
395-419
|
RECENZJE I POLEMIKI
Marta Zaręba
|
421-426
|
Inesa Szulska
|
427-432
|
Noty o autorach
|
433-439
|